Att provocera.

Det finns ett ord som kallas för "provocera", "provoke" på engelska.

Ordets mening är:
"Provocer/a - genom utmanande handlande framkalla en viss motreaktion"
"Provokation - provocerande handling"
"Provokativ - som utgör en provokation, även person som (ofta) provocerar"
"Provokatör - Person som (ofta) provocerar. Spec. person som lockar någon att begå brott för att vederbörande skall kunna gripas"


Se, där fick idioter en snabb lektion i ordet och uttrycket "provocera". Om jag säger att jag provocerar någon, så vet jag vad ordet betyder.
För jag är inte en sådan som använder ord jag inte kan, för att låta smartare. För om någon skulle be mig att förklara ordet hade det ju gått åt helvete.

Och man kan verkligen säga "Jag provocerar dig", eftersom att jag handlar på ett visst sätt för att framkalla en motreaktion från personens sida, right?

Alltså kan man inte säga "Jag själv provocerar dig", för om man säger "jag" då är det väl nästan självklart att man menar sig själv, och inte någon annan "själv". 
Det här med att provocera har blivit en slags "trend" bland stora bloggerskor/bloggare. De provocerar varandra, utvecklar såkallade "bloggkrig" som nämns i tidningar. Samhället besöker bloggarna, eftersom att de flesta människor är obotligt intresserade av andras konflikter. Då får bloggerskorna/bloggarna fler besökare, och de blir mer kända.

Exempel på provokation kan vara:
"Fan vad fail du är. Tänkte du seriöst att 3x3 blir 6? HAHAHA"
Då är man elak, och tanken bakom handlandet är antagligen att personen ska bli sårad.

Sen kan man vara ironisk, och använda saker som en person ofta säger, och använda det mot den personen.
Då är tanken säkerligen att personen ska "få smaka på sin egna medicin" som man säger.

Ett väldigt vanligt sätt att provocera någon på är lite som det första exemplet.
Nämligen personliga påhopp, då kan man nämna kläder, utseende, dialekt, hår, beteende m.m.
Detta är nog det vanligaste sättet att provocera någon på.

Själv är jag nog lite av en provokatör. Inte direkt så att jag får någon att begå brott osv, men nästan.
För jag är en relativt bra människokännare, och förstår oftast vilka "knappar" man ska trycka på för att få den reaktionen man är ute efter. Fast provokatör är kanske lite att ta i... Fast en retsticka är jag definitvt.
Människor som gång på gång säger "jag är inte alls fjortis" t.ex, de ska man säga "din lilla fjortis" till, då går dem igång. De som spelar mycket spel, typ PC-spel. Kan man alltid säga "nörd" till, i allafall om de inte har någon självdistans och kan skratta åt saker som handlar om dem själva.

Jag verkligen älskar att reta folk, det är riktigt kul faktiskt! Fast några tips till de som gör det är:

1. Välj dina tillfällen noggrannt! Du vill inte reta någon som redan är sur.
2. RETA ALDRIG EN TJEJ MED PMS!!!!
3. Reta inte någon som lätt tänder till, och slåss när det blir så....
4. Kom ihåg att mest reta dem som har självdistans. Eller bara de som inte slåss.
5. Hot kan man alltid anmäla ;)

om ni följer mina tips, och sätter upp lite egna regler (min är att aldrig reta någon varje dag, hela tiden), så kan ni reta folk relativt säkert!

Puss hej <3

Kommentarer
Postat av: Vega

Hur kan man öppna öronen? :)

Ps.. Det är otroligt roligt hur mycket tid du lägger ner på mig :D Och du har inte en aning om att jag kanske provocerar dig tillbaka? :)

2009-12-13 @ 00:35:34
URL: http://vmk.blogg.se/
Postat av: Jejje

HAHAHHAHHA

Vega, du är så jävla fail :D

Jag trodde inte att det fanns något som hette provocera dig? :)

2009-12-13 @ 20:04:37
Postat av: Chricke'

Ja kanske e nörd, men du behöver inte reta mej för de (de gör du inte O.o)... Å de va kallt idag :(

2009-12-15 @ 14:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0