Kemi.

Det här gör jag endast för att jag på ett snett sätt pluggar då (y)
Oxidation - När ett ämne avger elektroner, och därmed övergår i jon-form. Händer oftast med oädla metaller.
Långsam kemisk reaktion med syrgas (O2).
Reduktion - När ett ämne tar till sig elektroner. Händer oftast med ädla metaller.
Spänningsserien - Visar vilka ämnen som är oädla och ädla. Väte är med i spänningsserien. Då många metaller reagerar med det.
Elektrolys - När man med hjälp av elektricitet tvingar fram en reaktion. De positiva jonerna går till minuspolen, och de negativa jonerna går till pluspolen. På så sätt kan man få beläggningar på olika metaller. 
Kopparbeläggning b.la.
Det som är markerat med kursiv text kopierat ifrån wikipedia!
Nej, snart får jag nog ta mig i kragen och läsa igenom kapitlet! 
MINST VG  imorgon!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0