Påskmat och godis! :)

Fast egentligen är det där med påskmat relativt tråkigt.
Man äter samma saker på påsk som man äter till jul och midsommar;
Sill, prinskorv, köttbullar, jansson, ägg. Och en massa annat.
Sen varierar det lite, vissa kanske äter skinka vid dessa högtider också.
Men hos mig brukar det bara finnas skinka på bordet vid jul, oftast. Men det händer att det finns det till påsk också.

Egentligen är det ju rätt komiskt att man då säger "Åh, nu kan jag passa på att äta lite till. Det är ju bara jul en gång om året. Så då kan jag passa på att äta mer skinka"

Man säger samma sak vid påsk och midsommar "äh, det händer bara en gång om året. Det är lungt." När det i själva verket handlar om hela TRE gånger om året!

Inte för att det är direkt katastrofarligt. Men, ändå.

Godiset däremot är det lite mer si och så med.
Enligt min tyska lärare så äter svenskarna mest godis i hela världen, men eftersom att vi har ett par väldigt stora konkurrenter i USA, så tror jag att vi kanske bara äter mest godis i hela Europa... 
I alla fall. Hon påstod (om dessa siffror nu är felaktiga, så skyll på henne. Inte mig!) att svenskarna äter 17 kg godis per person, årligen!
Och, 17 kg godis på 365 dagar känns ju liiiite väl... Hmm...

Kanske är dags att sänka den siffran lite? Vi vill inte bli nästa USA, eller storbritannien för den delen heller.
Usch.
Nu påstår jag dock inte att ALLA är feta där. Men att många är det, det är ett faktum!

Imorgon ska jag i alla fall äta MER påskmat, olyckligtvis. Och jag kommer antagligen inte att äta mycket.
För, samma sorts mat, flera dagar i sträck är aldrig gott.

När jag blir vuxen ska jag försöka ta avstånd till allt som heter påskmat, julmat och midsommarmat.
Eller, jag ska i alla fall inte göra det själv.
Kanske risgrynsgröt.
Men ingen skinka eller något sådant. Det är överskattat.

Nu har jag skrivit mitt första, mer halv intressanta inlägg på ett tag.
Men, det är rätt tråkigt att skriva. Speciellt när man inte vet vad man ska skriva om.

Aja. Nu tackar jag för mig.
Och hoppas att ni som läser denna kassa blogg kommer med åsikter!
Jag vill ha åsikter.
Då kan jag kanske hitta på något att skriva om.

Puss :)

Kommentarer
Postat av: Sara

Hehe, tack! :) Du får ha en maskerad eller ngt så jag får ha anledning att ha på mig det :)

2010-04-02 @ 19:36:24
URL: http://senara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0