Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor

Bara kanske tre, fyra sidor kvar i boken nu... Sorgligt... För boken är antagligen en av de bästa jag någonsin har läst. Tur att det finns två ytterligare och en film som kommer strax. Jag började kanske läsa den för en och en halv vecka sedan. Sedan har jag i stort sett nästan sträckläst den! Läste till klockan fem på morgonen i fredags (A)
Så som avslut på denna bok. Och kanske också en ny början för min blogg. Så ska jag försöka knåpa ihop en recension av den. Haha, det kan faktiskt sluta som en dålig kopia av baksidan. Bara så ni vet.
Ändå...

Boken handlar om journalisten Mikael Blomkvist som blir åtalad för förtal efter en artikel i sin tidning Millenium, om en uppenbar svindlare men inflytelserik ägare av Wennerson Group. Typ.
Hans karriär och tidning håller på att rasa sönder och samman när han får ett ovanligt uppdrag av Henrik Vanger. Han säger att han ska skriva familjen Vangers historia. Men den boken han ska skriva är egentligen bara en täckmantel för hans riktiga uppdrag, att finna en flicka som försvann spårlöst den 22 september 1966.
Efter ett tag får han hjälp av den kanske lite missanpassade och omyndig förklarade Lisbeth Salander, datahackern.
Tillsammans så gräver dem sig djupare och djupare ner i släkten Vangers historia och den är hemskare än de väntat sig.

Jag tyckte boken var väldigt bra och välskriven. Det enda egentliga minuset med den var att den hoppar rätt mycket i början och att det var en del ord och uttryck som jag som 14åring hade rätt svårt med. Den handlar rätt mycket om politik och ekonomi också, vilket tillhör minuset det med.
Också! Det är relativt mycket dö-snack i början. Så man måste ge boken en chans. Den enda andledningen till att jag fortsatte läsa var att jag hade sett min pappas besatthet och min vilja att se hur den var när det började hända saker.
Men det är inget jag ångrar. När det har börjat hända saker, vilket det gör i stortsett direkt när Mikael träffar Lisbeth. Då är den omöjlig att lägga ifrån sig.

Nu ska jag citera vad Borlänge Tidning har skrivit om boken (det står på omslaget)
"en fullständigt sanslös, sprakande, välskriven, och djupt tillfredsställande läsupplevelse för späningsnarkomaner och hämndgiriga deckarentusiaster"
- Jag kan inte annat än att hålla med. Otroligt bra bok!
Så.. Mitt sista ord, tror jag. Är, till er alla läsare (vadå? Typ två?) från mig. Ett boktips; Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson.
Och om ni inte läser boken innan ni ser filmen (vilket oftast brukar vara bäst, man blir ju hellre besviken på en film än vad man vill bli besviken på en bok) så kommer jag att hitta er, och jag kommer att leka terrorist och bomba era hus! Skämt dock. Har ingen sprängdeg.

Well. Långt inlägg! JAG HAR LYCKATS!
Haha, läs boken!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0