Nakna tankar

Något som slog mig med ett otroligt hårt slag för bara någon minut sedan är att folk verkar tro att bara för att de äger en systemkamera så blir de helt plötsligt proffsfotografer. 
Nu menar jag självklart inte att alla blir sådana, eftersom att jag känner ett flertal som inte uppför sig så. 

Somliga leker mer, och lär sig på vägen. De experimenterar med vinklar, ljus, och allt som man nu kan experimentera med när det gäller foton. 
Medan andra tar en bild, ser att den ser relativt okej ut. Sedan lägger de upp dem på diverse hemsidor med hemliga texter som man inte vet fram och bak på. Och verkar tro att just den här bilden, som de har tagit är totalt helt jätte otroliga. Bara för att de har en systemkamera.
Nu ska ni absolut inte tolka detta inlägg som att jag tror att jag är en extreeeem expert inom detta område, och att mina bilder är absolut perfekta!
... För det tycker jag inte.
Jag gillar att ta bilder, det ger jag er. Men jag är långt ifrån bra på det jag gör.
Jag tar, precis som alla andra. En bra bild då och då. Jag ser det hellre som tur än talang.
Och anledningen till att jag vill ha en systemkamera är för att jag verkligen vill lära mig. Jag lär mig redan nu, med min älskade långzoom kamera, och jag måste erkänna att min tur ofta är rätt stor när det kommer till att fota människor och djur.
Det älskar jag. Men att fota landskap och annat tjafs, nej. Det är inte min grej. Inte action bilder heller. Jag är en porträtt-människa. Och ibland får jag till den där nästan perfekta bilden. Fast det beror ju också självklart på objektet, eller personen också. Så all cred ska jag inte ta. 

Men i alla fall. Det var en liten tanke såhär nästan mitt i natten.
Jag skulle bli glad om ni kanske tänker lite på det. För då kanske ni upptäcker dessa personer!

Kommentarer
Postat av: Simon

Du har en talang i att skriva, men du får det att se ut som om du försvarar dig mot kritik i många texter x)

+, 90% av det du skrev är common sense, saker som att ta foto är värdelösa utan skicklighet.



AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARH



Allt du skriver är rätt knasigt och konstigt men otroligt bra och man blir intresserad. Du borde ha fler läsare.

2010-06-22 @ 00:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0