Nattliga funderingar

Efter att ha kollat på ett gäng hemska filmer nu i två dagar, närmare bestämt Platoon, The Game och Jägarna. Så har jag börjat fundera på vart gränsen för vad som är för elakt går? 
Jag orkar inte förklara vad filmerna handlar om, ni kanske har sett dem. De är gamla, och om man ska ta min kära far på orden så är de närmast "gamla godingar", han själv har sett dem minst fyra gånger var.
Men, vart går gränsen? När ska man sluta vara elak? Om vi tar The Game som exempel, huvudpersonen blir lurad av sin bror att han blir halvt förföljd av några riktiga "bad boys", fast det i själva verket är hans "Game". 
Nu förklarade jag vad den handlar om ändå. Men den var så genomträngande elak.
Eller om man ska ta ett mer verkligt exempel, vart går gränsen för att bomba oskyldiga människors hus i krig? 
När ska soldater (från alla sidor, håll och kanter) sluta våldta kvinnor bara för att? 
När är det nog med elände överhuvudtaget?
Jag tycker att dessa gränser är lite luddiga, och grå i kanterna. I lagen står det att det är förbjudet att misshandla människor, men det står inte när det ÄR misshandel, och det står inte hur mycket man kan puckla på någon utan att det kan övergå i dråp t.ex. 

Kan jag ge någon en "bitchslap" och bli anklagad och kanske dömd för misshandel? Eller måste jag också putta in någon i en vägg? 
Kan jag slå någon så hårt att den får allvarliga skallskador, och svävar mellan liv och död i flera veckor, och ändå BARA bli dömd för misshandel? 

VAD är misshandel? VART går gränsen? 

Det gäller allt annat också. 

Som... Vart går gränsen för förälskelser?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0