Ortorexi

Ortorexi betecknar en fixering vid en "hälsosam livsstil", präglad av överdriven träning och lågt näringsintag.
Ortotexi är till skillnad från de olika ätstörningarna inte någon psykisk diagnos och termen är inte etablerad inom psykiatrin. Ortorexi kan istället betraktas som en form av "träningnarkomani".
(Taget från wikipedia)
Så du som sa att mitt inlägg om träning är första steget mot träningsnarkomani, eftersom att jag gillar det. Du bör veta att jag älskar mat, med betoning på älskar. 
Och att jag tränar inte varje dag, och jag älskar att vara lat.
Jag skulle faktiskt vilja säga att ALLA som tränar gillar det. Vare sig man är träningsnarkoman eller inte. 
Människan är skapad för att utföra arbete med kroppen, och eftersom att vi i dagen samhälle inte arbetar med kroppen och inte längre kämpar för att överleva så är det viktigt att vi tränar. 

Förr arbetade vi ihjäl oss, idag latar vi ihjäl oss.

Människan bör inte sitta still. Vi behöver träna för att må bra, och när vi gör något vi mår bra av så är det självklart att det är skönt, visst?

I'm just saying.
Sedan har jag också tidigare nämnt att jag anser att det är "bättre" att vara träningsnarkoman än "vanlig" narkoman. Eftersom att det inte är träningen i sig som skadar kroppen (om man inte är som i förklaringen ovan, och även äter för lite) utan det är tanken av att man måste träna som till slut gör en lite smått galen. 
Men däremot, någon som är beroende av kokain t.ex, den personen gör ju något som faktiskt skadar kroppen.

Thats it.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

gahh, vad jag hatar att

du läser mig blogg D:

2010-05-13 @ 14:01:13
URL: http://naho.blogg.se/
Postat av: Roxie.Vadsson

det var bra skrivit

2010-06-23 @ 22:06:31
URL: http://svartsjuka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0