Akut är inte detsamma som snigelfart

Nyss satt jag och döglodde på filmen Hairspray, alla har garanterat redan sett den, eftersom att jag är något efter vad det gäller den sortens film. 
Men i alla fall, den gick på fyran, och då är ju alla medvetna om att de har nyheter och väder mitt i alltihopa. 
Det är dock inte den väldigt egentliga idiotiska paus jag ska snacka om, eller skriva om snarare. 
Nej, det är vad jag hörde under denna idiotiska nyhetspaus. 

Folk har fått vänta så länge på akuten att de har dött! I väntrummet mer eller mindre. 
En liten pojke hade fått vänta i typ tjugofyra timmar med en bruten arm! 

Vad är det för idiotiskt påhitt? 
Folk kommer till akuten för att få akut hjälp. Och vad betyder då "akut"? Jag har dessvärre ingen ordbok vid mig för tillfället, så jag kan inte ge en exakt beskrivning av ordet (vilket jag annars brukar älska att göra), men de flesta förstår att ordet akut innebär att något är väldigt brådskande. 
Det kan vara ett akut ärende, alltså, ett brådskande ärende. 
Ett akut sjukdomsfall. Osv osv. 
Något som behöver göras, fixas fort! 

Tjugofyra timmar är inte fort. Det är snigelfart. Vilket är den totala motsatsen till akut.
Tacka vet jag den namnlöse socialministern (nej, jag orkar inte ha koll på de rövsittandes kontorsnissarna som tror att de hjälper sverige genom att köpa toblerone för skattepengar.) som anser att man bör ha en tidsgräns på fyra timmar på akuten! 
Äntligen! Någon med vett i skallen. Lite åtminstone.

Men, för att det här ska kunna bli verklighet, och att alla ändå ska få vård. Trots "tidsgränsen" så måste de anställa mer folk, yippie! Mer arbetstillfällen!

Jag kanske inte är den rätta att egentligen uttala mig om saker som detta, jag är ju trots allt under arton. Och då räknas inte min åsikt. Eftersom att folk under arton inte kan ett dyft om något. Men ändå. 
Jag hyllar att han hade lite vett. Vilket jag tycker (oj, en åsikt. Ajabaja, du är under arton) att en politiker bör äga.
Åh vad skönt det var med ett ordentligt inlägg. 
HAHA! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0